Søg og du skal finde... Nordjyllands bedste fagfolk!

Vælg en fag kategori

Ny energiplan er en gyser for boligejere

Grøn energiplan kan koste 739.000 boligejere mange tusinde kroner. Arkivfoto
Grøn energiplan kan koste 739.000 boligejere mange tusinde kroner. Arkivfoto
  • 10. februar 2012 07:38
  • Af:

Avisannonce

Annonce

Annonce

Grøn energiplan kan koste 739.000 boligejere mange tusinde kroner.

For danskere, der opvarmer boligen med naturgas eller fyringsolie, kan regeringens grønne energiplan - som disse dage er under forhandling - blive en regulær gyser. Det skriver Ekstra Bladet fredag.

739.000 husstande, hver tredje bolig i Danmark, kan blive hårdt ramt af planen, som lægger op til, at landets 399.000 naturgasfyr og 340.000 oliefyr skal skrottes.

Det ventes, at det i løbet af få år bliver forbudt, at udskifte et udtjent oliefyr med et nyt - og at al fyring med fossile brændsler skal være helt udfaset om 18 år.

150.000 kr. for en varmepumpe

Ifølge fagfolk, Ekstra Bladet har talt med, kan det koste de berørte boligejere op mod 150.000 kroner - afhængigt af den nye varmekilde. Typisk vil oliefyrets afløser være en varmepumpe, der i snit koster netop omkring 150.000 kroner for et almindeligt parcelhus.

I alt bliver der tale om en historisk kostbar omlægning for milliarder af kroner, som især vil ramme landets tyndest befolkede kommuner, hvor indbyggerne har langt til nærmeste fjernvarmeværk.

Besparelse skal bruges til betaling

Socialdemokraternes energiordfører Pernille Rosenkrantz-Theil erkender, at der i energiplanen ikke indgår en løsning for kompensation til boligejerne.

Men hun foreslår, at besparelsen på ikke længere at bruge olie, skal udgøre betalingen for det nye anlæg. En sådan løsning skal dog først forhandles politisk, når energiplanen er vedtaget, forklarer hun.

Print artikel

Kommenter denne artikel

10. feb 2012 kl. 08:00 Morten Hilsløv Petersen

Læs/besvar

 Ikke nok med det fleste skal bruge op til 150.000,- på en varmepumpe, det kræver også at huset er med en del isolering - eller bliver det!Nok billigere blot at fjerne alle huse fra overfladen der koster under en ½ million, det kan jo ikke være rimeligt.Skal der nu ikke være frit valg, hvis man gerne vil varme op med olie, så skal man da også have lov til det. Men fik alle boligejerer med en gamle salamander kedel mm, nu en kondenserende oliekedel fra næste år - skal kan man da spare meget mere her og nu, hvorfor vente til 2030.Man kunne jo evt. stille et rentefrit lån til rådighed som skal afbetales over en årrække, det vil ikke give forhøjet omkostninger for den enkelte boligejer - da de vil spare endnu mere i varme end det evt. skulle afdrage. 

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 08:59 Hans Peter

Læs/besvar

Jeg foreslår at denne Pernille Rosenkrantz stilles for en domstol.Chancerne for at få hende dømt finder jeg nærliggende.Himmelråbende at almindelige mennesker bosat i landdistrikter nu skal gøres fredløse af en wannabe-socialdemokrat - føj!

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 09:18 Poul Erik Andersen

Læs/besvar

Jeg synes passende anbefale at vi der har billig varme i byerne er med til at betale. Det er alle partier i folketinget der har været med til at gøre det så dyrt for folk udenfor fjernvarmeområder. Men der er også byer med fjernvarme, der har det hårdt. I firserne da Poul Schytter var statsminister gav man Midt/nord lov til at sende rådgivere ud til de byer der enten skulle have naturgas inviduelt eller via et nyt kraftvarmeværk. Det blev også dyrt for de stakkels forbrugere, der blev rådgivet helt forkert vedr. kraftvarmeværk. De skulle have været straffet disse rådgivere og naturgasselskaber.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 09:44 dykie39

Læs/besvar

Dem på christiansborg har da hvis drukket af natpotten. Har lige fået udskiftet mit gasfyr Pris 40.000 kr. Så det kører så længe det kan og det har først aftjent sin værnepligt om ca. 25 år. Så de kan sgu glemme deres pis. Har heldigvis 2 brændeovne og de varmer huset op. Og så er det kun til varmt vand gasfyret kører.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 12:45 Anders Fabricius

Læs/besvar

Vi bliver desværre nødt til at bære over med regeringen og de fjolser som har stemt på dem. Vi er oppe mod bedrevidende analfabeter som ikke har en kæft forstand på den virkelige verden.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 14:14 jens

Læs/besvar

Alternativet til en Anders Fabricius kunne godt være en uvidende, som som kan læse, men ikke forså og ikke regne. Hvor i den uvirkelige verden A.F. lige er lokaliseret ved jeg ikke. Måske er han m/k den lykkelige ejer af et sprængfyldt olie- eller gasfelt. Så er den jo god nok.Så kan Danmark få den sidste olie hos ham, hvos man lover at lade sig kompostere.  

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 15:11 Anders Fabricius

Læs/besvar

Det kunne jo også være at Hr. Jens Holm ikke forstår at al verden olieselskaber holder verdenen for nar ved konstant at prøve at overbevise os om at olieresourcerne er ved at slippe op. Dette gøres til stadighed for at pumpe oliepriserne opad. Der findes jo også typerne som tror at et jordvarmeanlæg forurener mindre end et topmoderne oliefyr og samtidig er et billigere alternativt. Jeg trækker naturligvis gerne mine ord i mig såfremt der blot kan fremvises èt sølle dokumenteret tilfælde, hvor jordvarmen rent faktisk er billigere i drift end et kondenserende olie/gasfyr. Hvem siger iøvrigt at et oliefyr behøver køre på fossilt brændstof - hvad er der f.eks galt med rapolie og andre alternativer som kan dyrkes og anvendes Hr. Holm ? Tag venligst denne udfordring. op.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 17:21 aage petersen

Læs/besvar

I landdistrikterne kunne man med fordel benytte jordvarme og skrotte oliefyret det er en ren varmekilde og prisen er stort set den samme som et nyt olifyr..

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 17:43 Hans Peter

Læs/besvar

- i så fald vil jeg hermed bestille et jordvarmeanlæg hos dig, aage petersen.Men husk nu betingelserne!

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 17:48 preben

Læs/besvar

vi så alle har fået jordvarme og varmepumpe hvad vil der så ske ? for så mister staten milliarder i afgifter. Jeg forventer derfor at der skal sættes måler op og at vi skal betale afgift af den varme vi selv producerer og forbruger, men det har de kære politiker hvis glemt at fortælle os.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 18:31 Anders Fabricius

Læs/besvar

Det er fuldstændig korrekt Preben. Når først der er tilstrækkelig mange i befolkningen som er lokket i "elektricitetsfælden" som både varmepumper, jordvarme og andet issenkram er afhængig af - ja så skal i bare se løjer mht. afgift på EL. De senere år har politikerne jo hylet op om at det var iiiiiiiiiiiiii og ååååååååååå så fantastisk at køre i dieselbiler men da der så var nok som var hoppet på vognen - ja så hævede man såmænd bare afgiften på diesel da man jo mistede bensin afgiften. Resultatet blev at bensin og diesel nu stort set koster det samme ......... Personligt har jeg et 2 år gammelt oliefyr som kører på rapsolie som nok er den mest grønne form for opvarmning man overhovedet kan forestille sig. Jeg har haft op til flere autoriserede jordvarmeinstallatører ude for at give bud på, hvor meget jeg kunne "spare" ved at skifte til jordvarme. Iflg. deres beregninger vil jeg kunne nøjes med at fyre for ca. 18.000 kr. i EL i et hus fra 1923 på 220 m2. Dette krævede "kun" en investering på ca. 170.000 kr. Da de så hørte at jeg pt. bruger for knap 11.000 kr. i rapsolie løb de skrigende bort. Til orientering det skal siges at huset er top isoleret med hulmur, vinduer og hele molevitten. Med chance for at gentage mig selv kunne jeg godt tænke mig at høre fra folk som har fået installeret jordvarme og hvor det estimerede forbrug bare holder nogenlunde. Uden at nævne navne er der ufattelig mange jordvarme installatører som lover guld og grønne skove og når så først kunden har købt og betalt installationen melder virkeligheden sig i form af et laaaaaaaaaaangt højere elforbrug end forventet.

Læs/besvar

10. feb 2012 kl. 19:33 Hans Peter

Læs/besvar

Jeg har nu fundet løsningen på de problemer folk i landområderne stilles overfor.Et mindre firma i Ukraine tilbyder små varmeanlæg, der drives med restaffald fra Tjernobyl.De er supereffektive og for en investering på 15.000 dkr kan man opvarme sin bolig i 3 år. Derefter koster det omkring 3000,- kroner årligt at importere mere uran. Problemet er affaldet, men smid det blot i dagrenovationen, Torsten Nord opdager det næppe.

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 09:43 Værksteds service Jes Lykkegaard

Læs/besvar

Hej Alle er enige med jer i at det bliver lidt dyr lige her og nu.... Men der er andre opvarmnings metoder end en varme pumpe som rigtigt nok ikk er velegnet til ældre huse selv om de er restaureret . men det er et pillefyr jo og et lille regnestykke, 3000 liter olie koster 33000,00 kr og det kan erstattes med 7500 kg træpiller a 2,1 kr = 15750 dvs. vi har 17250 pr år at investere/afdrage med og et pillefyr som passer til det forbrug er i størrelsen af ca 16 kw og koster 23125 og en montering til ca 11250 = 34375,00 og det er tjent hjem på 2 år så hvem ville ikke være interesseret i at tjene ca 17000 om året på ca 15 min arbejde om ugen i stedet for at brænde olie af ????? hvis vi nu skal tænke en lille smule grønt Vh Jes

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 09:49 Hans Peter

Læs/besvar

Lyder interessant, men risikerer man så ikke blot, at en radikal, eller en socialdemokrat også forbyder pillefyr?Hvor kan man få mere info om pillefyret, Jes?

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 10:25 Værksteds service Jes Lykkegaard

Læs/besvar

Hej Hans peter vi er nu også begyndt at broducere piller på halm og energipil osv. osv. + de kan vel ikk nå at forbyde pillefyr inden det er tjent ind på de 2 år nu når de koncentrerer sig om olien ind til år 2030 ;-) ha ha du kan se mere på www.vv-service.dk eller www.nordjysk-bioenergi.dk Vh Jes

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 12:07 Jamse

Læs/besvar

Du har fuldstændig ret, for man ved jo, at om 50-60 år er det ved at være slut med de fossile brændstoffer - først - i Texas hvor der allerede er lukket flere olieborefelter - og til sidst i mellemøsten - og ingen kan vide, om man i fremtiden finder nye oliefelter, hvilket jo også er grunden til, at man i dag - helt vildt - forsker i alternative brændstoffer ud fra den logiske betragtning, at har vi ingen brændstoffer, så kan vi hverken køre, flyve, sejle eller have el. og varme i vores huse - så hvordan ville verden så se ud - at der så i den mellemliggende tid er nogen der scorer kassen, så længe de kan tjene på olie-og benzin..................tja, penge er jo magt, og dem der besidder magten bestemmer jo over den "lille" mand i verden - sådan er det jo bare!

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 12:31 Hans Peter

Læs/besvar

Dejligt - tak for info, Jes.Rart med seriøs hjælp i stedet for al den råben.

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 17:54 preben

Læs/besvar

Jamen der er sikkert mange som er interesseret i at spare op til 17.000 kr. om året på varme, men tror du helt ærligt at træpiller på sigt går udenom skatteministeriet ? der vil også snart komme afgifter på piller vent bare. Og hvor er besparelsen så henne ? ( i statskassen formoder jeg ). 

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 08:41 jens

Læs/besvar

Og hvad bruger konen så for i rapsolie Anders Fabricius . Fint dit hus er godt rigtigt godt isoleret; Jeg bed mig først i armen og slog så dagspriserne op på rapsolie 1000 liter kan fås fra knapt 8.000 til omkring 10.000 kroner + levering. Dvs Du højst bruger 1200 liter olie til 220 m2. ja, hvis Du dyrker det i baghaven eller får det fra naboen direkte, så er den jo fin nok. Sådan er det jo endda billigere med brænde. Den angivne pris på jordvarmeanlægget skal jo så også dimensioneres til et yderst, yderst velisoleret hus. Det har Du vist helt sprunget over. En hurtig tællen på fingre og tæer kunne så være, Du/I kunne nøjes med et mini-anlæg til omkring 100.000 med en minivarmepumpe til 20.000. I hvert fald skal man låne 70.000 mindre. Og ja rapsolie er jo fint nok; men selvom man bygger hele Danmark i 3 etager, så er den ene alelrede rereserveret til bilernes forbrug og vel knapt nok. Bilparken vokser og flere går over til diesel. Jeg ved så ikke, om Du tror på Verdensrevolutionen, hvor man så kan få faste lave priser på benzin og olie og den slags; men intet tyder på, du har ret i, at denne ressource er uendelig. Det tæller både, der er satdigt flere brugere og at at felterne bliver stadigt sværere at udvinde fra. Og ja, der er yderst uheldige eksempler på, at installatører af fx jordvarme endnu ikke allesammen har fundet ud af, at en beregning på opvarmning af en bygning med alt tilbehør må reguleres efter en række ellers nogenlunde enkle forhold. De 2 største er husets isoleringsgrad mål i m2 og m3 og man skal kunne trække varme nok ud af jorden. Tæt materiale især moræne siger man skal have 200 m2 slange, mens man får at være sikker på sand og vistnok i fugtige områder skal op på 300 m2 for at være helt sikker. Det er yderst kedeligt med den slags, når man nu faktisk har en velafprøvet teknologi, der holder stabilt i 10-20-30 år. Der er sikkert en masse steder; men i Hjørring er der nu lavet en afdeling, hvor håndværkerne uddannes i at forstå den slags ting hele vejen rundt. Du kan selv slå op, hvad det ene gennemsnitligt koster for et jordvarmeanlæg. Masser af stederne direkte dementerer de, hvad du påstår. Et ser i hvert fald ud til at være sandt, nemlig at el og oliepris følger hinanden. Stiger den fossile olie 500, så gør strømmen det også. Så er det bare sådan, at en varmepumpe laver dobbelt varme på årsbasis incl. el-patron, så man slipper med en stigning på 250 kroner. De sidste år er fyringsolien steget med ca 3000. Her er man altså blevet 1500 kroner mere konkurrence dygtig pr 1000 liter olie.   Du har naturligvis ret i, at diverse brændstoffer har en jungle af afgifter, som man skruer op og ned på. Det er så ikke bare regeringerne, men hele vejen fra jorden til fyret/bilen og min plæne- og hækklipper.    

Læs/besvar

11. feb 2012 kl. 21:28 jens

Læs/besvar

Det er klart, man skal tænke fremad Preben, men som det fremgår, så er pillefyr idag som udgangspunkt lidt over halv pris i forhold til olie/gas. Selvom man smækker lidt på og prisen på piller er steget noget, så er der en stor forskel. Jeg har så kun erfaring for en ven har skiftet en gammel oliekamin ud med et pille fyr. Varmt vand er via elvandvarmer. Det er billigere og i den anden ende af huset bruger han næsten ikke brændeovnen. Det er en smule besværligt med de piller, men der er monteret en automatik, som han kun skal fylde på 1 gang om ugen, og der er fjernbetjening, nattesænkning og man kan fx helt slukke, hvis man fast ikke er der i weekender hos kæresten. Han slipper til gengæld næsten for at save brænde, og det er en del billigere. Han savede jo meget brænde, fordi olien var dyr. Udgangspunktet var jo også en gammel oliekamin.   Det er så et gammelt landarbejderhus, som ikke rigtigt kan isoleres ret meget mere, end han har. Han regnede også på det. Det var langt bedre for ham, selvom naturgassen ligger lige ude i vejen med frivillig tilslutning. Men hans brænde og en andens skaffede de altså ved at være om sig i landsbyen, når folk skulle have fældet eller beskåres deres træ eller ved gode rester af træ til byggeri. De købte ikke noget. For en del år siden kunne de få med arme og ben pga elmesyge. Men det er så brænde og ikke piller.

Læs/besvar

12. feb 2012 kl. 10:13 Værksteds service Jes Lykkegaard

Læs/besvar

Hej Preben spå om fremtiden er ikk nemt men med en investering som er tjent ind på ca 2 år og regeringen samtidig er beskæftiget med olie og gas ind til 2030 så vil jeg mene at vi har en go opvarmningsform der kan nå at tjene lidt til os alle et stykke tid.. ta ca 10 år med en go fortjeneste hvor de koncentrerer sig om olie-prisen må man formåde at fortjenesten mindst er på de ca 17000 pr. år vh jes

Læs/besvar

Se alle kommentarer

Visninger: 64

Jura
Læs flere artikler om Jura her


Advokat Søren Nørgaard Sørensen og Advokat Birte Rasmussen
Har du et emne, du gerne vil have juristerne til at tage op, kan du sende en mail til erhverv@nordjyske.dk

Læs magasinet: Fokus på erhverv

Mest læste Erhverv

24 timerUgeMåned

Seneste nærnyt

Det sker

Alle SportMusikFilmTeaterUdstillingerSøgMangler dit arrangement?
                 
<maj 2012>
mationtofr
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Næste Toparrangement

Verdens største bog
Sted
Aalborg Bibliotekerne
Dato
16-05-2012
Læs mere