Eksperter sænker fjordplan

AAU-eksperter retter en sønderlemmende kritik af VVM-redegørelse om den 3. Limfjordsforbindelse.
AAU-eksperter retter en sønderlemmende kritik af VVM-redegørelse om den 3. Limfjordsforbindelse.

VVM-redegørelse er helt uegnet som grundlag for politiske beslutninger om ny Limfjordsforbindelse, siger AAU-eksperter

85 ansatte på Aalborg Universitet, heriblandt 15 professorer, retter nu en sønderlemmende kritik af Vejdirektoratets VVM-redegørelse for den nye Limfjordsforbindelse, som netop har været i høring.

Redegørelsen giver "et stærkt forvrænget billede" og er "helt uegnet som grundlag for efterfølgende politiske beslutninger", fastslår de.

Tæt på at dumpe

- Havde den været et eksamensprojekt, havde den været tæt på at dumpe. Der er mange sider, mange fine billeder og mange kort. Men der er noget helt grundlæggende forkert med det: Det virker, som om man er begyndt med at lægge sig fast på, at der skulle laves tre forslag med motorveje - i stedet for at begynde med at se på problemet og så afsøge mulige løsninger, siger Arne Remmen, professor ved AAU's institut for planlægning.

Se indsigelsen her

Kritikpunkterne

I indsigelsen kritiserer de 85 AAU-ansatte, der primært kommer fra netop dette institut, en række forhold - men uden direkte at forholde sig til de tre foreslåede linjeføringer:

De undrer sig over, at VVM-redegørelsen ikke forholder sig til de målsætninger, Aalborg har tilsluttet sig på miljøområdet. De kritiserer, at debatten er foregået hen over sommerferien.

Vil skabe mere trafik

Og så mener de, at redegørelsen giver et forkert billede af miljøkonsekvenserne:

- Erfaringer fra en række andre byer viser, at nye veje skaber ny trafik. Vi mener, at Vejdirektoratet undervurderer dette meget. Derfor er det helt vildledende, når man konkluderer, at en vestløsning vil medføre reduktion i CO2-udledningen og i støj. Hvis man fra Aabybro kan køre direkte i Bilka, vil dét skabe megen ny trafik med deraf følgende øget miljø- og støjbelastning, siger Arne Remmen.

Vejdirektoratet gennemgår i øjeblikket alle høringssvar og er endnu ikke nået til AAU-medarbejdernes indsigelse, oplyser projektleder Niels Korsgaard.

Print artikel

Kommenter denne artikel

07. sep 2011 kl. 09:40 Jørgen T.

Læs/besvar

Ytringsfriheden har den bagside, at såkaldte eksperter med titler der udtaler sig på en seriøs og respekteret organisations vegne, kan påvirke logiske beslutninger. Tæt på at dumpe er da det samme som bestået. Hvorfor bruge AAU´s gode navn når det er 85 politisk engagerede privatpersoner der udtaler sig. Det ligner en meget politisk udtalelse der ønsker endnu en udsættelse af beslutningen om en eventuel 3. limfjordsforbindelse.

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 13:30 lars larsen

Læs/besvar

 Synes det er iorden, at også eksperter udtaler sig.Mange andre, deriblandt mig selv, har fra starten haft den mening, at de valgte muligheder er håbløst forældede.Det skyldes den simple grund at forudsætninger er 40-50år gamle og derved totalt blottet for visioner.Motorveje skal da ikke løse lokale problemer og dermed lægge en jernring om byens fremtidige udvikling..VEL?

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 14:15 Jørgen T.

Læs/besvar

Hej Lars, det er vel ikke på samtlige 3.000 AAU medarbejderes vegne, at disse 85 "eksperter" udtaler sig, og hvad med de eksperter der udarbejdede VVM-redegørelsen. "Jernring"? En motorvej er da en færdselsåre, der netop gør det lettere at komme frem og tilbage. Du skriver at de 40 - 50 år gamle forslag er forældede og uden visioner, uden at underbygge din påstand. En vestlig motorvej vil helt givet virke udviklende for byen i vestlig retning, som den østlige linjeføring skabte grundlaget for Aalborg Øst. Hvilke visioner har du? Alder i sig selv diskvalificerer ikke en god ide, vi benytter da stadigvæk hjulet.

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 17:01 Anja Wejs

Læs/besvar

 Hej Jørgen, Nej indsigelsen er ikke lavet af ansatte inden for alle mulige fagfelter, indsigelsen er lavet af forskere, der forsker i bl.a. MILJØvurdering (herunder VVM og SMV), byplanlæggere, trafikplanlæggere og energiplanlæggere dvs. indsigelsen er lavet på baggrund af ekspertviden med den nyeste viden. Jeg synes det er vigtigt, at forskernes viden kommer samfundet til gavn - også i praksis. Der er langt flere alternativer end motorvej, og det skal en VVM gerne afdække. Vi skal gerne have en sund byudvikling, der skaber bykvalitet og er en god by for alle - også når vi ikke sidder i en bil, og også for dem der ikke har mulighed for at eje eller køre en bil, herunder de ældre. Der er flere måder at komme frem på, og det er vigtigt at prioriteringen af én transportform ikke betyder, at kundegrundlaget (og indtægten) for en anden reduceres til en ren omkostning, det vil med et par visionære briller også kunne skabe problemer for en fremtidig letbane.    

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 18:04 Jørgen T.

Læs/besvar

Hej Anja, Ud over respekt for forskerne der udarbejdede indlægget, skal der vel også vises respekt for de fagfolk med tilsvarende indsigt, der udarbejdede VVM redegørelsen. Der er efter min mening politik til forskel på de to vurderinger. Udviklingen skal også være til gunst for borgerne der har behov for et individuel køretøj i det daglige, og ikke kun folk der har mulighed for at benytte det offentlige transportsystem. Selvfølgelig skal Aalborg, udover den nye forbindelse over Egholm, også have en letbane.

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 18:59 jens Holm

Læs/besvar

Jeg er så enig med Larsens benyttelse af ordet Jernring. Man må vide, hvad man vil fremover især med Aalborg - det er jo hovedsaligt bilister fra Aalborg som benytter tunnel og bro. I min optik - som ikke ægspært - skal der derfor være plads til at Aalborg vokser og ikke bare, at fx 1/3 af bilerne nu kan fise igennem en ny forbindelse. Derfor min - kopieret fra en præmieret gymnasieelev - med at lægge en vestforbindelse helt ude i engene. Det giver mulighed for både byudvikling og indfartsveje i Aaalborg vest. Desuden lægger det op til, man kobler de mange småbyer nordfor sammen med Storaalborg - og de få i Hanherred-Thy får det meget lettere. Og så er jeg lige pt - også i denne tråd - ganske træt af, man skriver forskerne som en stor hob.. Det er jo netop nogle andre ægspærter, som har foreslået de 2-3 østløsninger. Meget af miljøvurderingerne har desuden ikke et klap med CO2 at gøre. CO2 er en af mange punkter. Lige øjeblikket synes jeg meget om enhedslistens mærkesager http://enhedslisten.dk ; men det er så sandelig ikke det samme som jeg køber det meste af deres pakke om fremtidsvisioner. Som Jørgen T jo smukt og rigtigt mere end antyder, så er der også en række andre muligheder. Gør man ingenting, så sander dele af transporten helt til. Jeg har så fx snart mange gange bedt om, at man sløjfer befordringsfradraget, så folk flytter på den side af det store vand, hvor man faktisk har sit arbejde. Men næh nej : Er Du Vimmer mand - hit med pengene. Selvfølgelig skal Du betale for, jeg bor helt forkert for, hvad jeg foretager mig.

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 20:13 Morten Nicolaisen

Læs/besvar

p;Jeg synes ikke denne kritik er berettiget Jørgen. Høringssvaret kommer som følge af en faglig vurdering af det foreliggende beslutningsgrundlag, og udtaler sig ikke for eller i mod hverken en 3. Limfjordsforbindelse eller nogle af alternativerne. Det påpeger derimod nogle antagelser i det bagvedliggende materiale, som ikke giver mening udfra et fagligt synspunkt. Da det er meningen, at en VVM redegørelse blandt andet skal fungere som beslutningsgrundlag for politikerne, er det vel på sin plads at påpege dette. Målet er ikke at fremme den ene eller anden udvikling. Det er derimod at gøre opmærksom på, at de antagelser man har gjort sig i rapporten, giver et forkert indtryk af hvilke konsekvenser som projektet vil medføre for lokalområdet. Disse betragtninger kan man så være enig eller uenig i, men at fremlægge dem som høringssvar er som udgangspunkt ikke en politisk handling. At den for nogle kan være motiveret af politiske holdninger er en anden sag, men dette reducerer jo ikke i sig selv sagligheden af de fremsatte argumenter. Det gælder i øvrigt uanset om de er fremsat af eksperter eller ej Mht. din kommentar om, at formålet har været en udsættelse af beslutningen, så er dette jo i princippet korrekt. Det er vel en logisk følge af, at man i visse faglige aspekter finder beslutningsgrundlaget mangelfuldt.

Læs/besvar

07. sep 2011 kl. 20:30 Far Til Mange

Læs/besvar

Hvorfor er de fleste politikere for en vestforbindelse? Er det fordi en betalingsring er nemmere at lave hvis/når vestforbindelsen bliver lavet? SF skal have en belønning for at stemme på S, og en af belønningerne kan meget nemt blive en betalingsring i Aalborg - på sigt.

Læs/besvar

09. sep 2011 kl. 18:20 lars larsen

Læs/besvar

 Hej Jens.Tylstrup er da vist et dårligt eksempel - den er temmelig uforandret trods motorvejen på samme måde som Østerbrønderslev.

Læs/besvar

09. sep 2011 kl. 19:44 SIMPLY THE BEST

Læs/besvar

Tylstrup og Ø. Brønderslev er ikke byer, blot en sribe gamle huse. De er aldeles uinteressante. Vi har ikke brug for en 3 forbindelse, kan godt forstå hvis politikerne vil forhale dette skøre projekt, der er fuldstændig overflødig.

Læs/besvar

09. sep 2011 kl. 20:52 jens Holm

Læs/besvar

Jo Tylstrup er vel det nærmeste småtte eksempel; men jeg nævnte det, fordi det var tæt på os. Men så Roskilde Larsen Larsen - eller Ringsted.

Læs/besvar

15. sep 2011 kl. 19:21 lars larsen

Læs/besvar

 Jørgen du skal se dig godt for inden du krydser motorvejen - og jeg må fastholde at Aalborg Øst ikke har fået den naturlige udvikling den fortjente. .

Læs/besvar

08. sep 2011 kl. 09:02 lars larsen

Læs/besvar

Jørgen. En motorvej er en jernring, den er en "berlinmur" omkring en by. Det skyldes flere ting, men vel primært, som vi alle ved kan den ikke krydses bl.a. Ingen byer i Danmark har en motorvej så tæt på centrum - foruden København og Aalborg. Den ødelægger ganske simpelt "samspillet" mellem bydelene. Motorvejen gennem Aalborg Øst har ikke været til gavn for Aalborgs udvikling, den har opdelt byen på en meget unaturlig måde med mange uheldige bevirkninger. Dengang for over 40 år siden vidste man ikke bedre - det burde man gøre i dag. En "Vestforbindelse" er en gentagelse af fortidens fejltagelse - det er da for dumt. Motorveje skal forbinde landsdele ikke bydele - der findes da mange andre muligheder for lokal infrastruktur end netop motorveje - ikke?  

Læs/besvar

08. sep 2011 kl. 17:18 jens Holm

Læs/besvar

Hej lars larsen. Måske skulle Du lige tage et par geografitimer. Tylstrup er da et fint eksempel - eller Roskilde eller Ringsted. Det gør naturligvis ikke problemtikken anderledes. Og så er det jo heller ikke kun motorveje, som deler byer foruden vand incl. åer.  Var for nyligt i Vrå. Den er i den grad delt af jernbanen akkurat som utallige andre byer. Jeg er så ikke tilhænger af nogen betalingsring. Jeg er tilhænger af, man gør mere kollektiv trafik attraktivt og man fx tvinger folk til at stå af bilen udenfor fx Aalborg, når man bare er pendler. På samme måde har jeg bedt om, man sletter befordringsfradraget ud over det første år, man fx har fået nyt arbejde i Aalborg. Hvis det er så vikgtigt at arbejde, så må man altså flytte derhen.  

Læs/besvar

08. sep 2011 kl. 17:24 jens Holm

Læs/besvar

Far til mange. Grunden til vest synes overvejende at være en bedre fordeling i og omkring Aalborg og en bedre sammenkobling af de mindre byer fra Vadum til Blokhus. Umiddelbart kan man da nemt argumentere for, det er bedre for en betalingsring, hvis der ikke er nogen veje mod vest end de 2-3 stykker mod Nibe, og man altså vælger øst. Ja, det sidste er så bare et kik på kortet. Restrup enge m.v. er jo ikke lige det bedste sted at smutte ind og ud.   Jeg er så udmærket klar over, det desværre slet ikke løse alting. Måske skulle man bare lade remouladen sande til på god borgerlig vis med servering og salg af nattøj langs indfartsvejene.

Læs/besvar

12. sep 2011 kl. 20:33 Jørgen T.

Læs/besvar

Hej Lars Larsen, Aalborg Øst er da ikke skilt mere fra Aalborg end Hasseris, Nørresundby, Gug o.s.v. Aalborg Øst er den del af Aalborg der er vokset mest de sidste 40 år. Det er sket fordi der ligger en motorvej tæt ved. Hvor der bygges gode trafikårer ved byerne, bygges der boliger og virksomheder. Om 40 år er Aalborg vokset i vestlig retning som det er sket i øst, fordi motorvejen blev anlagt, men selvfølgelig kun, HVIS DER KOMMER EN MOTORVEJ I VEST. At kalde en vej en jernring, kræver noget mere specielt end det du skriver, da en ny motorvej i vest vil skabe en bedre infrastruktur for Vestvendsyssel, beboerne og virksomhederne der slår sig ned omkring den og lufthavnen. Ydermere får Bydelen City Syd en god chance for at ekspandere og blive et af Danmark´s bedste handelscentre for os Aalborggensere og godtfolk der kan lide at shoppe.

Læs/besvar

Se alle kommentarer

Visninger: 26

Sektionsforsiden lige nu

Seneste nyt

24NORDJYSKE Web-TV - Seneste nyt
  • Tidligere bogholder sigtet for bedrageri Tidligere bogholder erkender bedrageri for næsten fem millioner kroner

    25.05.12 0:59
  • Dyrere at tage bussen Et stort flertal i Nordjyllands Trafikselskabs bestyrelse er med på at lade billetpriserne stige gen...

    25.05.12 0:38
  • Tyve hærger turister Indbrudstyvene har et særdeles godt øje til turister i sommerhuse ved Vesterhavet i øjeblikket.

    25.05.12 0:27
  • Sandfodring begyndt Nu er den årlige sandfodring af stranden ved Lønstrup begyndt.

    25.05.12 0:52
  • Køb en brandbil Thisted Brandvæsen sælger ud af gamle køretøjer.

    25.05.12 0:19
E-avisen

Du skal være logget ind for at have adgang til e-avisen.

Dagens e-avis

Det sker

Alle SportMusikFilmTeaterUdstillingerSøgMangler dit arrangement?
                 
<maj 2012>
mationtofr
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910

Næste Toparrangement

Hvidstengruppen
Sted
BioCity
Dato
25-05-2012
Læs mere